Uw Agressor
Waarschijnlijk heeft uw organisatie er al alles aan gedaan om de kans op agressie in te perken. Er is een agressieprotocol, huisregels, alle bouwkundige en elektronische maatregelen zijn uitgevoerd en er zijn intern duidelijke afspraken gemaakt over wat wel en niet acceptabel is.
Maar na een tijdje zijn de laatste incidenten alweer vergeten en bent u als werkgever benieuwd of iedereen nog op de hoogte is van al deze maatregelen.
U kunt weer een herhalingstraining inplannen, maar vaak is dit een verplichting waarbij er meer aandacht is voor de koffietafel dan voor de inhoud zelf. Zonde van tijd en investering. De informatie blijft vaak niet hangen zoals incidenten uit het verleden dat wel doen; die waren levendig en spreken zelfs voor derden meteen tot de verbeelding. Waarom dan niet een training organiseren die evenzeer tot de verbeelding spreekt en realistisch aanvoelt maar waarbij de kans op (her-)trauma geminimaliseerd wordt omdat het een gecontroleerde uitvoering betreft? Wij kunnen dit voor u verzorgen.
doelgroep
(Semi-)overheden en organisaties die vanwege hun diensten vaak in contact kunnen komen met agressie en grensoverschrijdend gedrag.
doelstellingen
- Controleren of iedereen snel, tijdig en constructief ingrijpt conform het agressieprotocol;
- Controleren of al uw medewerkers professioneel en proportioneel kunnen handelen;
- Beoordelen of het communicatienetwerk compleet is en in geval van een incident ook naar wens functioneert (bijv. noodknop, piepers, stil alarm, DECT-toestellen etc.);
- Beoordelen of alle genomen bouwkundige of elektronische maatregelen ook hun doel bereiken;
- Evalueren of er nog aanpassingen moeten worden gedaan aan het agressieprotocol o.i.d.;
- Uw medewerkers het gevoel geven dat u als opdrachtgever belang hecht aan ieders veiligheid.
werkwijze
Het is van belang dat een enscenering bij zo min mogelijk medewerkers bekend is. Anders weet iedereen dat het in scene is gezet en krijg je een vals positief. Van tevoren wordt, indien voorhanden, een agressieprotocol opgevraagd zodat onze acteurs weten wat wel of niet onwenselijk gedrag is. Een minimale kern is van tevoren op de hoogte gesteld omtrent de enscenering, waaronder de contactpersoon en mogelijk het beoogde ‘slachtoffer’ indien er een interventieteam beschikbaar is. Naast de acteur zorgt een tweede collega ervoor dat eventuele omstanders die heftig reageren kunnen worden opgevangen en worden geïnformeerd over de enscenering. Na afloop worden de direct betrokkenen geëvalueerd en kunnen ook de andere collega's op hun gemak vragen stellen. Zo gaat het omgaan met grensoverschrijdend gedrag leven binnen een organisatie.
de voordelen van een enscenering
- Professionele acteurs met praktijkervaring binnen de handhaving;
- Zekerheid omtrent gemaakte afspraken en protocollen;
- Afgestemd op uw organisatie of beroepsgroep;
- Onmiddellijk te ontvangen adviezen welke snel – en goedkoop – door te voeren zijn;
- Minder ziekteverzuim door positieve, zelfverzekerde opstelling.
duur van de enscenering
De totale duur van een enscenering word in overleg bepaald. Gemiddeld bedraagt deze twee tot drie uren, inclusief de evaluaties.
planning
Trainingen worden in overleg ingepland.
investering
Omdat onze trainingen afgestemd zijn op uw organisatie en daarbij behorende uitdagingen werken wij op offerte basis. Deze kan altijd in een vrijblijvend oriëntatie gesprek toegelicht worden. Dus vraag een offerte verzoek aan en ervaar zelf de voordelen van onze samenwerking!