Agressietraining
Agressie. Iedere beroepsgroep kan ermee te maken krijgen. Een klant die uitvalt tegen een verkoper omdat een product niet doet wat hij zou moeten doen, een ziekenhuisbezoeker die boos wordt op de verpleegkundige omdat er maar één bezoeker bij zijn vader mag komen of een BOA die bespuugd wordt omdat hij een fietser staande houdt vanwege het niet voeren van verlichting. Het zouden zomaar drie krantartikel koppen kunnen zijn.
Maar ieder voorbeeld heeft zijn eigen motivatie, en die moet je eerst zien te achterhalen. De verkoper handelt vanuit klantvriendelijkheid (hospitality), de verpleegkundige vanuit zorg en de BOA vanuit handhaving. Dus drie verschillende motivaties.
De hamvraag is, waarom zetten mensen agressie in? Dit kan zijn omdat ze emotioneel zijn en niet meer helder kunnen nadenken en impulsief handelen, maar het kan ook zijn dat iemand iets wil bereiken en agressie inzet als instrument. Maar uiteindelijk is agressie communicatie in zijn ruwste vorm. En communicatie kun je sturen wanneer je weet waarmee je te maken hebt.
Wanneer agressie verkeerd aangepakt wordt dan kan deze omslaan in geweld, en dat moet daar waar mogelijk voorkomen worden. Maar laten wij ook vooral eerlijk zijn, agressie is niet altijd te voorkomen. Gelukkig is agressie vaak wel te sturen en daar kunnen wij uw organisatie bij helpen
Doelgroep
Deze training is bedoeld voor alle organisaties en beroepsgroepen waarvan de medewerkers te maken kunnen krijgen met klanten die zich lastig en/of agressief gedragen.
Leerdoelen
- Het herkennen van de agressievormen;
- Uw eigen rol en valkuilen;
- De diverse vormen van communicatie;
- Conflictbeheersing;
- Agressieregulatie;
- Omgaan met verbale agressie;
- Omgaan met intimidatie;
- Omgaan met fysieke agressie;
- Fysieke weerbaarheid gebaseerd op het menselijke reactiesysteem ARS (automatic response system);
- Het nemen van preventieve maatregelen en het gebruiken van protocollen.
Werkwijze
Onze agressietraining wordt op een dynamische en interactieve manier gegeven. Middels oefeningen, theorie, discussies en rollenspellen wordt de materie duidelijk gemaakt en verankerd in de psyche. Een veilige omgeving om te trainen staat voorop.
De voordelen van onze training op een rij
- Professionele trainers met praktijkervaring;
- Een no-nonsense training gebaseerd op de realiteit en de nieuwste ontwikkelingen;
- Afgestemd op uw beroep of wensenpakket;
- Onmiddellijk te ontvangen adviezen welke snel – en goedkoop – door te voeren zijn;
- Minder ziekteverzuim door een positieve, zelfverzekerde opstelling.
Duur van de training
Trainingen variëren van één dagdeel tot twee dagen, afhankelijk van de vooraf afgestemde leerdoelen. Alle trainingsmodellen worden afgesloten met een certificaat.
Kosten
Omdat onze trainingen altijd afgestemd zijn op uw organisatie en daarbij behorende uitdagingen werken wij altijd op een offerte basis. Deze kan in een vrijblijvend oriëntatie gesprek toegelicht worden. Dus vraag een offerte verzoek aan en ervaar zelf de voordelen van samenwerken!
