Post-trainingssyndroom, waarom kennis vervaagt.
6 oktober 2023
Foto: Unsplash, Pexels
UwTrainer | Training |
Ah, de zoete smaak van een gloednieuwe training! We kennen het allemaal wel. Het moment dat je terugkomt van een trainingssessie, barstend van de energie, enthousiasme en het gevoel dat je de wereld aankan. Wij zien het vaak bij onze omgaan met grensoverschrijdend gedrag trainingen. Mocht je je nu afvragen waarom? Laten we het zo zeggen: de klant contacten kunnen soms een beetje... heftig worden.
Onze trainingen zijn fantastisch! (af en toe mag je best een veer in je eigen kont steken, toch!) We leren de cursisten de fijne kneepjes van het vak, de do's en don'ts en hoe je een opgefokte klant met een beker kamille thee kan kalmeren (was het maar zo eenvoudig) Ze gaan terug naar kantoor, klaar om al deze nieuwe vaardigheden in de praktijk te brengen en het kantoorleven voor iedereen een stukje veiliger te maken. Iedereen wacht op de beloofde protocollen en gewijzigde bedrijfscultuur.
Maar, zoals bij een goede afterparty, komt de kater. De dagen worden weken en weken worden maanden, en raad eens? Niemand heeft het nog over de training. Sterker nog, het lijkt alsof iedereen vergeet dat we überhaupt een training hebben gevolgd. De klant discussies? Ja, die worden gewoon weer gevoerd met dezelfde mentaliteit als voorheen, zonder dat iemand ingrijpt of elkaar aanspreekt.
Het gevolg? Een stille, sluipende giftige sfeer. Waar enthousiasme en vertrouwen ooit bloeiden, kruipt nu een onheilspellend wantrouwen. "Waarom zullen we ons inzetten voor een organisatie die ons traint, maar daarna niets met die training doet?", vragen sommigen zich af. "Ik dacht dat we hier veranderingen zouden zien", fluisterde een ander.
En wat gebeurt er wanneer medewerkers het vertrouwen verliezen? Precies, ze gaan met een schuin oog naar vacaturesites kijken. Want wie wil er nu werken voor een bedrijf dat wel investeert in trainingen, maar niet in het daadwerkelijk implementeren ervan?
Conclusie van dit alles? Trainingen zijn waardevol en essentieel, maar zonder de juiste opvolging is het net als een feestje zonder muziek. Leuk voor even, maar daarna wil je snel naar huis. Organisaties, laten we ervoor zorgen dat het feestje blijft duren en dat jullie medewerkers blijven dansen! (het liefst zonder krukken en met al hun tanden)
Disclaimer: De bovenstaande blog is humoristisch bedoeld. Hoewel trainingen in de omgang met grensoverschrijdend en agressief gedrag uitermate belangrijk zijn, is de implementatie daarvan even essentieel. Investeren in je medewerkers betekent ook investeren in de toepassing van het geleerde!