Header website
Tekst kreet

Onze merknamen beginnen met UW

Edge Solutions - uw trainingsbureau - uw veiligheidsexpert - uw auditeur logo
Edge Solutions - uw trainingsbureau - uw veiligheidsexpert - uw auditeur
Direct contact opnemen Meer info aanvragen Offerte aanvragen

Waarom klagende werknemers eigenlijk bedrijfshelden zijn

7 december 2023

Foto: Pexels Claus Nielsen

UwAdviseur | Coaching |

Edge Solutions - uw trainingsbureau - uw veiligheidsexpert - uw auditeur

Hier een mooi stukje omdenken. Heb je ooit beseft dat klagende werknemers eigenlijk een zegen kunnen zijn voor je bedrijf? Ja, je leest het goed. Die mopperende medewerker kan de onverwachte held van je organisatie zijn. Laten we eens duiken in deze ondergewaardeerde wereld waar klagen gelijkstaat aan betrokkenheid.

Stel je voor: Rick komt weer klagend bij je bureau hangen.  Je eerste reactie is misschien een diepe zucht, maar wacht even. Rick, die de moeite neemt om zijn ontevredenheid te uiten, is eigenlijk nog steeds diep betrokken bij het welzijn van het bedrijf. klachten zijn vaak een teken dat collega’s dingen willen verbeteren, niet alleen voor zichzelf, maar voor iedereen. Ja, ze kunnen vaak nostalgisch zijn met hun "vroeger was alles beter"-mentaliteit, maar soms hebben ze een punt. Zeker wanneer een bedrijf veel te snel is gegroeid en de basis niet goed was waardoor je een toren van Pisa krijgt die de groei niet aankan. Of zoals een klant mij laatst toevertrouwde, een fruitboom met kleine wortels die een groot bladerendek niet aankan waardoor het fruit zuur wordt. Net een Haiku toch.

De kern van veel geklaag ligt in het gevoel niet gezien of gehoord te worden, een situatie die vaak verergert door tijdsdruk, groeiquota of managers die onvoorbereid in hun functie zijn beland. Deze werknemers vragen niet om de wereld, maar gewoon om een luisterend oor en erkenning van hun zorgen. En hier is waar het interessant wordt: als je naar deze klachten luistert, krijg je niet alleen inzicht in wat er speelt, maar leer je ook hoe je de organisatie kunt verbeteren en wat er speelt.

Maar pas op, het negeren van deze klachten kan leiden tot grotere problemen. Werknemers die zich niet gehoord voelen, kunnen al snel op zoek gaan naar andere baankansen. En voordat je het weet, verlies je waardevolle medewerkers die echt om het bedrijf gaven. En de klagers die blijven (want sommige houden niet van veranderingen waardoor ze zelf de stap niet durven te nemen), kunnen zo veranderen in giftige roddelaars En dat kan de bedrijfscultuur ernstig kan schaden. Herkenbaar? Misschien heb je de erfenis van je besluiteloze voorganger gekregen en blijft er nog maar één ding over, met de harde hand erin en die giftige medewerker aanpakken!

Dus wat is de les hier? Simpel: luister naar de klagers en neem ze serieus (iedereen wil trouwens serieus genomen worden dus een win/win situatie). Zij kunnen je ogen openen voor verbeteringen die je anders misschien nooit zou zien. Door hen serieus te nemen, creëer je niet alleen een cultuur van openheid en voortdurende verbetering, maar laat je ook zien dat je om je werknemers geeft.

In conclusie, de volgende keer dat een werknemer met een klacht komt, onthoud dan dat ze niet alleen een probleem aankaarten, maar ook een kans bieden. Deze klagende werknemers zijn niet altijd de lastposten van het bedrijf, maar de onbezongen helden die het potentieel hebben om echte positieve veranderingen teweeg te brengen. Dus omarm het geklaag, want het zou wel eens de sleutel tot je succes kunnen zijn! Oh en blijf altijd goed ademen, die zucht die je eerder slaakte was je lichaam die het voor jou deed.

Werk ze. 

Geef een reactie

Deurwaarder stapt in
Tekst dienstenkreet

UwTrainingsbureau   UwVeiligheidsexpert   UwAuditeur

Edge Solutions - uw trainingsbureau - uw veiligheidsexpert - uw auditeur logo
Edge Solutions - uw trainingsbureau - uw veiligheidsexpert - uw auditeur
Direct contact opnemen Meer info aanvragen Offerte aanvragen
Tekst nawoord

Edge Solutions voldoet aan het kwaliteitskeurmerk SRDG. Docenten opgenomen in Stichting Register Docent Gevaarsbeheersing mogen RDG achter hun naam zetten. RDG staat voor Register Docent Gevaarsbeheersing, welke waarborg staat voor een docent die zijn sporen verdiend heeft binnen het  vakgebied van zelfverdediging en weerbaarheid.

Edge Solutions - uw trainingsbureau - uw veiligheidsexpert - uw auditeur logo
Edge Solutions - uw trainingsbureau - uw veiligheidsexpert - uw auditeur
Direct contact opnemen Meer info aanvragen Offerte aanvragen

Copyright © 1996 - 2024 EDGE Solutions Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden | Privacyrichtlijnen | Site-Index

Designpro.nl | Z-IM.nl

Zoeken

Inloggen

Wachtwoord vergeten?